(super)diversiteit & interculturalisatie
Bij het thema 'Samen-leven?!' is er een onderdeel die gaat over de (super)diversiteit en interculturalisatie in onze samenleving. Ik vind het filmpje heel erg passend hierbij om toch te tonen dat er velen zijn die hun best doen om racisme tegen te werken. Dit voorbeeld komt van de UEFA, zij doen volgens mij heel veel tegen racisme, want deze commercial komt vaak voor in reclames en ook voor voetbalwedstrijden, ook hangen ze soms spandoeken uit waarop staat: 'Say no to racism'. Er is nog veel werk tegen racisme, maar volgens mij zijn we in Europa al aan het verbeteren tegenover racisme.
Mijn vijf foto's van onze samenleving
De eerste foto die je ziet is een elektrische wagen, dit heb ik gekozen omdat er meer en meer elektrische auto's beginnen rond te rijden en dit wordt dan ook een deel van onze samenleving, die eigenlijk grotendeels bestaat uit autorijden en reizen.
De tweede foto is er één die volgens mij ook heel goed past bij de samenleving van vandaag. Er wordt zodanig veel gesorteerd dat je soms zelfs niet meer weet wat je waar moet gooien. Het is een goed initiatief voor het milieu, alhoewel er volgens mij wat overdreven veel gesorteerd wordt. Ook vind ik dat wij nu moeten boeten voor een fout die ze in het verleden maakten, wat ik niet juist vind.
De tweede foto is er één die volgens mij ook heel goed past bij de samenleving van vandaag. Er wordt zodanig veel gesorteerd dat je soms zelfs niet meer weet wat je waar moet gooien. Het is een goed initiatief voor het milieu, alhoewel er volgens mij wat overdreven veel gesorteerd wordt. Ook vind ik dat wij nu moeten boeten voor een fout die ze in het verleden maakten, wat ik niet juist vind.
De derde foto is een foto van mij en een vriend van mij in Dubrovnik. Je ziet dat we aan het dabben zijn. Onze samenleving, vooral bij jongeren tenminste heeft heel veel te maken met trends, ook bedrijven houden daar rekening mee. Kijk bijvoorbeeld naar Call of Duty Black Ops III, dat is een computerspel. Ze maken een speciaal systeem waarbij je bijna sowieso moet betalen om te krijgen wat je wil en in dit spel kan je je mannetje laten dabben als je genoeg betaalt of genoeg geluk hebt.
De vierde foto gaat over het gebruik van alcohol, alcohol is in onze samenleving een heel normaal iets geworden, terwijl het wel de drugs is die het meeste slachtoffers maakt, dit weet ik door mijn broer die daar een onderzoek voor school heeft moeten voor doen. Het is eigenlijk wel een groot probleem, maar volgens mij zal dit moeilijk uit onze samenleving raken aangezien bijna iedereen wel graag eens één drinkt, zoals ze zeggen. Maar volgens mij gaan we wel in de goede richting door drinken en rijden zo veel mogelijk van elkaar gescheiden te houden. Wat vroeger niet zo was.
De vijfde en laatste foto is er een van sociale media. Sociale media is tegenwoordig één van de belangrijkste dingen in onze samenleving, kijk bijvoorbeeld naar Twitter hoeveel er gezegd wordt via Tweets van bekende mensen. Ook politiek speelt sociale media een zeer belangrijke rol, zoals wat Donald Trump hier over Brussel zei en net na de aanslag op 22 maart nog eens deelde om te tonen 'dat hij gelijk had', zonder dat hij zijn innige deelneming toonde (wat hij dan uiteindelijk toch deed omdat zijn haatbericht ook haat kreeg doordat hij zo respectloos was). Charles Michel, onze eerste minister heeft hier ook op gereageerd. Sociale media is dus ook een manier om landen aan elkaar te hangen op politiek vlak, maar ook om landen tegen elkaar op te zetten.
De vijfde en laatste foto is er een van sociale media. Sociale media is tegenwoordig één van de belangrijkste dingen in onze samenleving, kijk bijvoorbeeld naar Twitter hoeveel er gezegd wordt via Tweets van bekende mensen. Ook politiek speelt sociale media een zeer belangrijke rol, zoals wat Donald Trump hier over Brussel zei en net na de aanslag op 22 maart nog eens deelde om te tonen 'dat hij gelijk had', zonder dat hij zijn innige deelneming toonde (wat hij dan uiteindelijk toch deed omdat zijn haatbericht ook haat kreeg doordat hij zo respectloos was). Charles Michel, onze eerste minister heeft hier ook op gereageerd. Sociale media is dus ook een manier om landen aan elkaar te hangen op politiek vlak, maar ook om landen tegen elkaar op te zetten.
De omgevingscirkel
De cirkel die je hiernaast ziet is de omgevingscirkel gemaakt door Anouk Depuydt. Het gaat over het idee dat ze de mens opnieuw wil verbinden met zichzelf, een andere mens, voorwerpen, de sociale omgeving en het levensgeheel. Ik zal een foto tonen van mezelf dat een voorbeeld is bij ieder onderdeel
.
Verbondenheid met zichzelf.
Hier zie je een foto van mij, op zich zie je niet echt iets speciaals. Maar het gaat hier over mijn zonnebril, mijn ogen zijn steeds meer aan het verzwakken waardoor mijn zonnebril nu ook op sterkte moet zijn. Zelf heb ik het daar vrij moeilijk mee, maar ik kan het wel al aanvaarden. Hierbij moet ik dus mijn beperking leren aanvaarden.
Verbondenheid met andere(n)
Dit is een foto van mijn vriendengroep, hiermee ben ik samen naar Kreta geweest (de meeste van hen toch). Dit was soms moeilijk want we moesten ons aan elkaar aanpassen, bv. de ene wilde naar de Samariakloof, de andere wilde thuis blijven. Deze reis was een mooi voorbeeld dat je je moet aanpassen aan de wensen van je vrienden. Nog een voorbeeld was dat er een vriend 's avonds nog naar de stad bij ons hotel wilde gaan om een souvenir te kopen, maar niemand wilde mee dus ben ik met hem mee geweest.
Dit is een foto van mijn vriendengroep, hiermee ben ik samen naar Kreta geweest (de meeste van hen toch). Dit was soms moeilijk want we moesten ons aan elkaar aanpassen, bv. de ene wilde naar de Samariakloof, de andere wilde thuis blijven. Deze reis was een mooi voorbeeld dat je je moet aanpassen aan de wensen van je vrienden. Nog een voorbeeld was dat er een vriend 's avonds nog naar de stad bij ons hotel wilde gaan om een souvenir te kopen, maar niemand wilde mee dus ben ik met hem mee geweest.
Verbondenheid met het materiële
Op deze foto zie je mij een selfie nemen, maar als je in de spiegel kijkt zie je mijn telefoon, dit was toen mijn bedoeling zodat je de foto nog eens op mijn telefoon kon zien. Volgens mij is de verbondenheid met het materiële doorheen de geschiedenis steeds belangrijker geworden en nu zeker door de technologisering van de wereld wordt het steeds belangrijker. Je komt praktisch geen enkele jongere tegen (in onze Westerse cultuur tenminste) zonder een smartphone. Enkel bij de verbondenheid is er ook verantwoordelijkheid en zorg voor het materiaal, wat volgens mij ook veel verzwakt is. Een groot voorbeeld hiervan is ook ikzelf, één van mijn Gsm's die ik vroeger had had ik nog maar een week en ik had hem al laten vallen.
Verbondenheid met de groep/samenleving
Hier zie je een foto van de klasgroep van vorig jaar. In deze groep was er niet zo veel verbondenheid naar de groep toe vind ik zelf, het was een vrij verdeelde groep. Vooral respect voor elkaar was er niet altijd, er waren bepaalde mensen die geen respect of waardering hadden voor anderen, waar het geheel als groep onder lijdt.
Verbondenheid met het levensgeheel/de natuur
Hier zie je een foto van mij. Je ziet het misschien niet goed maar ik ben aan het kijken naar de zee. Overal waar ik ga bij water ga ik altijd staan kijken naar het water. Ik voel me altijd heel erg op mijn gemak in en bij water. Bv. wijzelf hebben geen zwembad omdat mijn vader dat niet wil, maar mijn beste vriend wel en in de zomer ga ik ongeveer 4 dagen per week toch zeker bij hem geweest zijn en zit ook iedere keer in het zwembad. Soms lig ik gewoon een beetje aan de bodem van het zwembad (zolang ik mijn adem kan inhouden natuurlijk) gewoon omdat me dat tot rust brengt. Ik schrik ook iedere keer van hoe groot de zee is en hoe klein wij zijn in vergelijking met de zeeën.
Eigen mening casus
Wij hebben volgende casus gezien in de les, ik zal hierover enkele vragen beantwoorden:
Bernadette is lerares. Ze geeft heel goed les en ligt goed bij de leerlingen ondanks dat ze vrij streng is. Ze controleert altijd het huiswerk. Leerlingen die te laat komen, mogen de les niet meer in. Ook mogen de leerlingen geen petjes op tijdens de les en juist dit geeft nu problemen. Gisteren kwamen er twee nieuwe Marokkaanse meisjes in klas 1A. Ze dragen altijd een hoofddoek, ook op school. Bernadette zit nu met een probleem. Ze heeft de jongens altijd verboden om een pet op te zetten in de klas. Moet ze nu één lijn trekken en de hoofddoekjes van de twee meisjes verbieden in de klas? Van de andere kant vindt ze de hoofddoekjes toch weer iets anders dan de petten van de jongens. De hoofddoekjes komen voort uit het geloof, de petjes niet, zo denkt ze.
- Wat denkt de samenleving hierover? Wat denk jij hierover?
De samenleving: zelf hoor ik daar veel mensen over klagen dat dit toegelaten wordt in mijn omgeving, maar hoe de algemene samenleving hierover denkt weet ik niet.
Ik: ikzelf denk dat ze dat kan toelaten, maar dan moet ze ook de petten toelaten. Het is beide of geen van beide volgens mij. Een tegenargument hiervoor dat ik al heb gehoord is mogen katholieken dan geen ketting hebben met een kruisje, maar dit vind ik geen zinnig argument omdat een ketting sowieso mag. Het is niet het uiten van het geloof dat in deze casus wordt aangevallen, maar het feit dat hoofddeksels niet zijn toegelaten.
- Is dit herkenbaar?
Voor mijzelf niet, want ik heb nog nooit in de klas gezeten met iemand die een hoofddoek draagt, dus ik kan niet spreken uit ervaring.
- Waar ga je (niet) mee akkoord?
Ik ga akkoord met het feit dat het een verschil is, maar ik denk dat ze hen verschillend gaat behandelen en daarmee ga ik niet akkoord, want wat ze voor de ene doet moet ze ook voor de andere doen.
- Waar moet je rekening mee houden?
Ik vind dat je moet rekening houden met beide partijen en gewoon hoofddeksels toelaten, want stel nu dat er een kind om één of andere reden geen haar meer heeft en zich daarvoor schaamt. Dan kan je dat kind niet zomaar laten lopen zonder hoofddeksel als hij zich hiervoor schaamt.
Arm Vlaanderen
Deze video gaat over arme gezinnen in Vlaanderen, zelf ben ik toch wel wat geschrokken in wat voor omstandigheden qua huis sommige gezinnen nog verblijven in België, ik had zoiets wel verwacht in de grotere steden als Antwerpen of Brussel, maar niet in een plaats als Aalst (het eerste gezin), wat eigenlijk niet echt kan gezien worden als één van de grotere steden van België. Wat mij het meest opviel is dat er vooral alleenstaande ouders in de armoede zitten. Dat had ik zelf al vernomen uit eigen ervaring van mijn omgeving, maar in dit filmpje vind ik dat ze dit echt proberen te tonen. Armoede in Vlaanderen vind ik zelf een groot probleem, maar ik weet niet hoe dit kan opgelost raken. Al zou ik het wel willen weten want armoede in je eigen land is nooit leuk vind ik zelf. Ik heb het altijd moeilijker om armoede te zien in België en in mijn directe omgeving dan om armoede te zien ver van mijn bed.
I have a dream!
Deze video is de speech van Martin Luther King, het is de bekende 'I have a dream' speech. Ik vind het mooi dat hij echt als levensdoel had om zwarten en blanken gelijk te krijgen. Maar ik vind wel dat hij wat te veel het 'heldenprofiel' krijgt terwijl er veel zwarten zijn gestorven hiervoor zonder dat iemand überhaupt hun naam kent en Martin Luther King wordt dan beschouwd als 'de man'. Het is natuurlijk wel heel goed dat hij dit toch heeft kunnen verwezenlijken, want (praktisch) iedereen kent het en hij heeft ook de gelijkheid tussen de verschillende kleuren geholpen. Helaas zijn we nog een heel eind weg van een wereld zonder racisme, zeker in Europa. Volgens mij komt dat nu ook vooral door terreurgroepen als Islamitische Staat. Ze zorgen er expres voor dat moslims in het Westen worden gehaat zodat die moslims dan ook bij hen zouden willen aansluiten zodat ze met nog meer zijn. Ik denk zonder terreurgroepen en aanslagen dat racisme al heel wat minder zou zijn. Want bijvoorbeeld de dag van de aanslag in Brussel moest ik gaan werken maar ik werd er heel kwaad van van wat er was gebeurd dus ben ik een kwartiertje eerder naar mijn werk gegaan om mijn gedachten te verzetten en ik moest samenwerken met een vrouw die zelf moslim is en ze vroeg waarom ik zo vroeg was en ik zei dat ik mijn gedachten niet kon verzetten van de aanslag en ze zei dat ze er zelf ook heel boos om was en dat dat geen moslims zijn maar gewoon terroristen die de islam gebruiken als een uitvlucht om te moorden. Maar veel mensen zien dat niet en beschouwen iedere moslim als terrorist.
Neoliberalisme volgens Paul Verhaege
Dit is een speech van Paul Verhaege over het neoliberalisme. Hij is zeer negatief over het neoliberalisme en is er volgens mij dan ook absoluut tegen. Hij somt de gevolgen ervan dan ook op, wat mij het meest deed schrikken was de maatschappelijke gevolgen, ik wist niet dat loonongelijkheid zoveel negatieve gevolgen ging hebben en ook dat die negatieve gevolgen voor alle klassen zijn en niet alleen voor de laagste klasse. Dit is volgens mij dan ook wel echt een groot probleem. De psychologische gevolgen is hij zelf expert in dus weet hij die volgens mij ook wel goed, ik denk wel dat hij wat overdrijft door te zeggen dat het het slechtste in ons naar boven brengt, maar ik denk wel dat het waar is dat het een negatief gevolg heeft. Ik denk ook wel dat hij overdrijft met dat pesten nu pas een probleem is op de werkvloer, volgens mij is dat er al altijd geweest en probeert hij gewoon te overdrijven zodat het een grotere indruk nalaat. ik vind wel dat hij gelijk heeft dat in het onderwijs soms een beetje wordt gestuurd richting kapitalisme en hij heeft ook gelijk dat een logisch gevolg daarop is dat een kind (en dus later ook een volwassene) zich afvraagt wat het opbrengt. Ik ben dan wel niet akkoord met dat hij zegt dat kinderen niet willen samenwerken, want heel veel opdrachten in het onderwijs gebeuren in groep of per 2. De quote van die hij voorlas vond ik zelf ook wel waar om onze samenleving te beschrijven: Nooit waren wij zo vrij, nooit hebben wij ons zo machteloos gevoeld. Ik vind dat hij bij sommige delen wel gelijk heeft en zijn algemene boodschap is ook duidelijk dat neoliberalisme niet goed is, maar volgens mij overdrijft hij wel met zijn argumentatie.
Neerlandse hoop - Mayonaise
Dit lied heet mayonaise van Neerlandse hoop. Volgens mij geeft de groep in dit lied commentaar tegenover hoe vermoeiend onze maatschappij wel niet geworden is. Hij zegt de hele tijd hoe vermoeid 'zij' wel niet is, volgens mij gaat dat over het 'gewone' volk die zich moet platwerken zodat de rijken er profijt aan hebben en het gewone volk dan kan leven. Mayonaise gaat dan volgens mij over het feit dat vettig eten veel goedkoper is dan gezond voedsel. Waar ze ook tegen zijn volgens mij.
Verbondenheid in onze samenleving
Verbondenheid is er volgens mij in onze samenleving nog steeds, zoals je hierboven ziet hoe belangrijke gebouwen uit grote steden hun innige deelneming tonen door de kleuren van de Belgische vlag op de gebouwen te tonen. Helaas zie je de verbondenheid vaak alleen maar als er iets ergs gebeurd zoals in dit voorbeeld de aanslagen in Brussel. Dat vind ik dan wel jammer want verbondenheid tussen landen voel je niet meer echt, er zijn wel theoretische verbonden zoals de Europese Unie. Maar dat begint zelfs al weg te gaan zie als voorbeeld de brexit. Verbondenheid zou volgens mij spontaner moeten gebeuren en niet pas als er een gebeurtenis is geweest. Hopelijk zal dit ooit gebeuren, maar volgens mij zal dit nog een tijdje duren.
Positief in de huidige samenleving is, dat er, veel meer dan vroeger, over alles open gepraat wordt. Er zijn ook veel meer mogelijkheden. Neem nu de verschillende nationaliteiten. Vroeger was het raar, dat er in je dorp iemand woonde, van een andere origine. Nu kom je overal, in elke klas, opvang, op straat, in de verenigingen, verschillende nationaliteiten tegen.
BeantwoordenVerwijderenZo kan je gemakkelijker tot een gesprek komen, wat heel verruimend en verrijkend is.
Wat niet wil zeggen dat iedereen moet en kan toegelaten worden, want waar zal dat uiteindelijk eindigen...
Natuurlijk is dat de problematiek voor de politiek.
Ja, dat vind ik ook
Verwijderen