Wat is goed in onze samenleving?

Zou jij je jas aan Johannes geven?

 
Dit filmpje gaat over een jongen, Johannes, die geen jas aan heeft in de kou in Oslo in Noorwegen en met een verborgen camera werd gekeken wie er zijn jas gaf aan hem zodat hij warm kreeg. Ikzelf zou wel mijn jas afgeven, want het is een klein kind en hij is onschuldig. Hij kan er niets aan doen dat hij koud heeft en als zijn klas zou terugkomen zou ik wel mijn jas terugvragen. Op het einde van het filmpje zeggen ze ook dat dit vergelijkbaar is aan donaties, maar eerlijk gezegd vertrouw ik dat minder. Grotendeels omdat je de persoon in kwestie niet ziet (dus kun je er ook niet echt een mening over hebben) en ook omdat volgens mij niet alle donaties echt aankomen. Ook het gevoel dat je iemand geholpen hebt is heel wat minder omdat je zijn opluchting bij Johannes kan zien en bij donaties weet je niet eens zeker of je effectief iemand geholpen hebt.
 
 

De meest noodzakelijke waarde

Dit zal gaan over de voor mij meest waardevolle waarde die noodzakelijk is in relaties tussen mensen. Volgens mij is dat respect, bij mij zelf staat dat niet in de top 3 die het belangrijkste is in mijn leven, maar over het algemeen is dat het belangrijkste. Ik denk dat dit een vaak voorkomend antwoord is maar dat is waarschijnlijk ook omdat er nu zo veel gebrek is aan respect. Vooral in de wijze van racisme, maar ook bijvoorbeeld terrorisme is volgens mij een gebrek aan respect. Want het is een laffe manier om onschuldige burgers te vermoorden die niks te maken hebben met de aanvallen die wij doen tegenover hen. Respect voor elkaar zou een hele grote stap zijn voor veel mensen om te helpen vind ik.
 
 

Mijn top 3 waarden

Mijn top 3 van waarden is:
1) Vrijheid
2) Vertrouwen
3) Sporten

1) Vrijheid
Vrijheid is volgens mij zeer belangrijk. Ik geniet ervan om vrij te zijn. Vrij zie ik dan niet in de wetten breken of zoiets. Maar vrij zie ik in doen waar ik zelf van geniet en proberen zo veel mogelijk te doen en eens wat te doen dat je niet vaak kan doen zoals bijvoorbeeld cliffdiven, maar vooral tijdens het jetskiën voelde ik me vrij, je bent zo alleen en zit gewoon  op zee. Ook een boot besturen deed ik wel graag. Dat was een heel aparte ervaring want we waren alleen met enkele vrienden en hadden twee boten gehuurd, we hebben dan naar een strand geweest dat je alleen kan bereiken via zee en we zaten daar alleen. Dan zaten we een beetje op hoge stenen of aan het strand. Helaas hadden we geen GSM mee omdat die niet tegen water kunnen. Eigenlijk meestal op zee voelde ik me het meest vrij.

2) Vertrouwen
Mensen kunnen vertrouwen vind ik zelf heel belangrijk. Eerlijk zijn kwam volgens mij vaker voor als belangrijke waarde in de klas, maar ik vind dat je niet altijd eerlijk kan zijn. Soms moet je kunnen liegen om een vriend ergens mee te helpen. Dus vertrouwen zelf vind ik belangrijker dan eerlijk zijn, ik ben wel vrij vertrouwelijk, ik weet veel van vrienden (soms weten ze het zelf zelfs niet) maar ik zwijg daar dan over voor hun bestwil.

3) Sporten
Sporten voor mij is heel belangrijk, ik voel me heel goed als ik sport, ik doe dat echt heel graag. Voor mij is het iets dat ik echt nodig heb om mijn zinnen te verzetten of om mij af te reageren. Ik denk als ze zeggen dat ik niet meer zou kunnen sporten dat ik er echt niet goed van zou zijn. Ik zou echt niet weten hoe mijn zinnen te verzetten of hoe ik mij zou moeten afreageren. Ook train ik graag om bij te sporten (wel liefst in goed weer). Ik vind het zelf heel tof als je dan eigenlijk door te trainen ergens beter in wordt. Als voorbeeld had ik tijdens de testen begin dit seizoen in Torhout KM de meeste schotkracht van heel Torhout buiten de eerste ploeg. Zelf vond ik dat wel iets om trots op te zijn en dat vind ik dan leuk als je resultaten hebt door te trainen.
 
 

Casus

Casus

Viktor is leraar van het tweede leerjaar. De school staat in een buurt met ongeveer 30 procent allochtone kinderen. De Turkse leerlingen vormen de grootste groep. In de voorbije jaren zijn er problemen geweest tussen de school en de Turkse ouders over achterstelling van minderheidsgroepen. Viktor is een ervaren leraar met een goede reputatie zowel binnen de school als bij de ouders. Hij is rustig en evenwichtig, laat zich niet snel opjagen. Hij is zelfbewust en zelfstandig. In zijn klas zitten twee jongens, Merlijn en Janos, die vaak ruzie met elkaar hebben. Ze zitten elkaar steeds te treiteren, als ze in elkaars buurt zijn gaat het telkens van kwaad tot erger.

Viktor heeft reeds vanalles geprobeerd om een oplossing voor dit probleem te vinden; gesproken, gedreigd, met de ouders gepraat. Er bleek maar één oplossing: hen uit elkaars buurt houden. Op deze school wordt er gewerkt met niveaugroepen bij leren lezen. Nu doet zich het volgende probleem voor bij de indeling in leesgroepen. Merlijn en Janos zijn van hetzelfde niveau. Dat voorspelt dus niet veel goeds,  als deze twee in dezelfde groep zitten. Om problemen te voorkomen bedenkt Viktor een oplossing: hij plaatst Merlijn in een lagere leesgroep en Janos in een hogere leesgroep, waar hij qua niveau ook thuishoort. Na verloop van enige weken blijkt dat Merlijn volkomen gedemotiveerd raakt. Het lezen in de groep is te gemakkelijk voor hem. Hij zit maar wat voor zich uit te staren en naar de vogeltjes te kijken.

Viktor realiseert zich dat hij het Merlijn niet kan aandoen hem zo onder zijn niveau te laten werken. Misschien is het toch beter om Janos in de lagere groep en Merlijn in de passende groep te zetten. Er is echter één probleem: Janos is van Turkse afkomst. Als Janos naar de lagere groep gaat waar veel gekleurde kinderen zitten, zal de hogere niveaugroep helemaal blank zijn. Enige tijd geleden zijn er op school problemen geweest met ouders van gekleurde kinderen. Deze voelden zich achtergesteld. Als Viktor nu ook Janos in de lagere groep zet, zal dit waarschijnlijk tot felle protesten leiden van de kant van deze ouders. Na de problemen van enige tijd geleden is hij bijzonder alert. De 'gekleurde' ouders houden de school goed in de gaten.

Vragen

Wat zou Viktor kunnen doen? Wat zou hij moeten doen?
Er is volgens mij weinig keus met wat hij kan doen, ofwel houdt hij Merlijn in de lagere groep, ofwel steekt hij Janos in de lagere groep, ofwel stopt hij ze samen. Volgens mij is dat ook wat hij zou moeten doen. Er is geen reden waarom ze niet samen zouden moeten kunnen zitten. Ik vind dat je ze bevoordeeld, want één van de belangrijkste dingen in een klas is dat iedereen het met elkaar kan vinden en leert omgaan met verschillende karakters. Eigenlijk zou ik ze sowieso zelfs samen laten zitten, ze moeten dat leren. Ik vind het ook niet juist dat hij Merlijn heeft een niveau lager laten lezen, dat houdt de leesontwikkeling van het kind tegen en het allerbelangrijkste in basisonderwijs is dat kinderen ontwikkelen. Ik zou ook Janos niet lager hebben gezet, niet omdat het racistisch zou overkomen want anders zouden we bepaalde kinderen moeten bevoordelen omdat het anders racistisch is en dan bekom je juist het omgekeerde effect. De reden van Janos is net dezelfde als van Merlijn. Je hebt het recht niet om hun ontwikkeling te gaan.

Wat is de goede beslissing hier?
Zoals ik al zei is de juiste beslissing ze gewoon samen steken, ze moeten leren met elkaar te leven. Als je hen zo zou verwennen en de wereld rond hen zou laten draaien gaan ze schrikken als ze plots in een middelbare school gaan zitten waar de leerkrachten er niet om kijken als je elkaar al dan niet graag hebt.

Op welke waarde is die gericht?
Volgens mij zijn mijn belangrijkste waarden hier vriendschap en gelijkheid. Vriendschap omdat ze moeten leren overeen te komen en gelijkheid omdat ze moeten leren beseffen dat ze niet meer of minder dan een ander zijn en dat iedereen gelijk is.
 

De 10 geboden

 
In dit filmpje zie je een meisje de 10 geboden zeggen. De 10 geboden zouden eigenlijk een hele goede weg zijn naar een goede samenleving, maar helaas is er geen enkel gebod die nageleefd wordt. En dat zal ik nu even tonen aan de hand van foto's die het bewijs zijn dat ze niet worden nageleefd.
Gebod 1:
Vertrouw alleen op Mij, hiervoor is het belangrijk dat je mij goed leert kennen.
 
Gebod 2:
Maak van Mij maar geen beeld, dit zou nooit maar precies zijn zoals ik ben. In de Bijbel laat ik zien wie ik ben.
 
Gebod 3:
Praat maar veel over mij, maar doe dat wel op een eerbiedige manier.
Gebod 4:
De zondag is een dag om te rusten, ik wil graag dat je deze dag speciaal aan mij denkt.
Gebod 5:
Ik heb jou aan je ouders gegeven, daarom heb je respect voor je ouders.
Gebod 6:
Alle mensen zijn door Mij gemaakt en naar Mijn beeld geschapen, daarom mag je niemand doden.
 
Gebod 7:
Geniet ervan om met elkaar te leven.
Gebod 8:
Wat van iemand anders is, moet je ook van de ander laten.
 
Gebod 9:
Het is belangrijk om eerlijk tegen elkaar te zijn.
Gebod 10:
Geniet van wat je hebt en wees er tevreden mee.
 

 
 

Kinderen zien, kinderen doen na


Dit filmpje gaat over zoals de titel zegt, dat kinderen nadoen wat ze zien. Volgens mij is dat wel waar. Het beste voorbeeld dat ik hierbij kan geven is dat mijn ouders allebei niet roken en dat ik en mijn broer nog nooit hebben gerookt, terwijl een vriend van mij zijn ouders al altijd hebben gerookt (ook binnen) en dat hij nu ook rookt. Sommige dingen die ze erin tonen vind ik wel wat overdreven want ik denk niet dat een kind samen met zijn vader zijn moeder gaat roepen beledigen, de meeste kinderen zijn dan gewoon bang en verdrietig. Wat ik wel begrijp en ik denk dat het ook eerder dat is dat ze bedoelen is dat het kind dan ook sneller ruzie maakt en agressief wordt.
 
 

Wat is er positief aan deze samenleving?

Dit thema heet wat is er goed aan de samenleving, maar veel goeds staat er eigenlijk niet in dus heb ik eens nagedacht wat ik echt goed vind aan deze samenleving. En aangezien ik vind dat de wereld één samenleving is geworden door de technologisering dacht ik aan het beste van de wereld. Het eerste waar ik aan dacht is dan natuur. Ik ben niet echt iemand die zich druk maakt om de opwarming van de aarde, maar ik vind de natuur wel echt prachtig. En door de vliegtuigen en het ander vervoer kan je dat nu ook allemaal zien.
 
 

Happy



Dit lied vind ik echt heel passend hier, want hij zingt over blijdschap en dat je je niet moet aantrekken van wat er slecht is. Dat vind ik heel belangrijk, volgens mij doet de mens dat ook veel te weinig en zijn ze te veel bezig met hun fouten of problemen. Zelf ben ik daar niet schuldig aan ik kan heel goed iets van me afzetten en er niet om kijken, omdat ik niet begrijp waarom je je op het negatieve zou willen richten. Zelf heb ik ook wel enkele keren gehad dat ik het niet van me kon afzetten, het grootste voorbeeld hiervan is de aanslagen in Brussel, ik heb de hele dag voor mijn tv gezeten en dan gaan werken en dan terug voor de tv gaan zitten met mijn gsm in de hand omdat ik dan aan het kijken was naar aparte artikels over dingen die ik nog niet wist. Ik heb dan ook ieder artikel gelezen die te maken had met de aanslagen in Brussel. Dat hier is iets heel belangrijk, de media. Kranten en het nieuws tonen niets anders dan slecht nieuws, ik vraag me dan af hoe je gelukkig kan blijven zijn als je de hele tijd naar negatief nieuws  zit te kijken.
 
 

Het goede doel - België




Dit vind ik een heel tof liedje, het toont dat mensen toch nog trots zijn op België. Ook heeft het bijna 2 miljoen views, en aangezien we maar met 11 miljoen zijn betekent dat dat er veel mensen deze video ook bekeken hebben (natuurlijk zijn er wel veel mensen die het meer dan één keer bekijken, maar het blijft een groot getal). Ik vind dit iets positiefs, want er wordt ook heel vaak geklaagd over België: het weer, de regering, de vervuilde stranden... Maar hier zijn ze eens positief over België en het is ook bekend geworden dus dat betekent dat ze er veel mensen toch nog trots zijn op hun land.

2 opmerkingen:

  1. In verband met de casus: soms wordt het woord 'racisme' té snel in de mond genomen. Ik zie dat bijvoorbeeld in de opvang... Als 2 kinderen het oneens zijn, dan zegt de allochtoon nogal rap... 'Jij bent racist!' Onze samenleving neemt dit vlug in de mond. Het is niet omdat een kind allochtoon is, dat het méér mag! Dat is dan de omgekeerde wereld! Dit dilemma had de leraar ook! Ieder kind is gelijk, welk ras, taal of geloof hij of zij ook heeft! Daar moeten we blijven voor gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik, het voorbeeld dat jij nu geeft is inderdaad waar maar aangezien ik bij jou werk in de kinderopvang heb ik uit ervaring ook al door dat kinderen vaak altijd wel een uitvlucht zoeken zodat het niet hun fout is. Maar ik vind ook dat racisme te snel gebruikt wordt als excuus.

      Verwijderen